Translate

Monday 26 December 2011

Jangan Sibuk Hal Orang

Sekarang ni gua rasa betul-betul merdeka, sebab hari-hari gua boleh bangun lambat.  Gua tengah cuti semester. Tapi, pagi ni bila bangun gua rasa lain macam, rasa lenguh-lenguh pulak badan gua ni. Takkan sebab mimpi bergaduh? Sakit tu ikut sampai ke alam nyata. Gila betul. Jangan-jangan nak bertukar jadi Superman tak? Badan lenguh-lenguh sebab nak timbul muscle? Jadi tough la gua nanti. Dalam pada gua tengah risau tu, mak gua ajak pergi hospital. Aik, macam mana dia tahu? Gua tak bagitahu dia pun pasal sakit badan gua ni.
"Takpe la, mak. Sikit je, karang elok la."
"Sikit amendenya, patah kaki patah tangan, eksiden malam tadi," ujar emak gua, sedikit tinggi suaranya. Tekaan gua tak mengena, rupa-rupanya mak gua ajak pergi hospital. Tengok anak sedara dia eksiden. Gua pun bersiap-siap la. Yelah, anak sedara mak gua, bermakna sepupu gua la yang eksiden tu.

Sebelum sampai ke hospital, gua singgah dulu beli buah-buahan. Biasa la, adat melawat orang sakit, yea dak? Sampai je hospital, gua parking kereta. Mak gua sibuk dah bertanya itu ini dalam telefon, padahal kejap lagi nak jumpa jugak tu. Selang 10 minit, mak sedara gua datang, bawak gua dengan makpergi ke wad. Sepupu gua tengah tidur masa tu. Dari penceritaan mak sedara gua, sepupu gua tu mengelak orang tua hendak lintas jalan. Gua mengangguk je la. Lepas tu gua pun mintak diri, nak lepak dekat luar ambik angin.
Gua lepak dekat kerusi bawah pokok, mata gua liar memerhati sekeliling, mana tau ada makwe nurse tengah praktikal, boleh gua mengorat. Tiba-tiba, telinga gua menangkap satu perbualan. Pantas gua berpusing mencari perbualan tersebut. Kelihatan sekelompok perempuan sedang berbual-bual.
"Ada anak kembar kamu yea? Susah la kami nak cam mana satu abang, mana satu adik ni," ujar seorang perempuan yang sedikit berumur.
"Kan, tapi seronok la ada anak kembar ni. Orang nak anak kembar juga la nanti," balas seorang lagi perempuan, perempuan muda.
"Macam mana la awak cam ya, mana abang mana adik," ujar seorang lagi perempuan, berambut perang memakai kaca mata hitam. Aduhhh, gua pulak rasa menyampah. Panas je hati gua ni. Diorang pulak nak sibuk-sibuk pasal anak kembar tu kenapa? Mesti la mak dia boleh cam. Dah anak dia.
Kucing tu, sama je muka anak dia dengan muka anak kawan dia, boleh je kucing tu kenal. Takde nak tertukar pun. Sorang lagi tu, nak anak kembar juga pergi la kawin dengan arnab tu, sekali keluar 5-6 ekor kembar.
Tapi, yang gua ni pulak tiba-tiba nak panas hati, apa hal? Lantak diorang la nak cakap apa pun, bukannya gua kenal diorang tu. Malu pulak gua rasa. Jadi, gua pun pergi cari mak gua. Ajak dia balik.

3 comments:

  1. haha ~ kembar sampai 11org , buleh wat team bola

    ReplyDelete
  2. wa pun nk jd superman.kalau lu join mak lu sembang pun takpe,takde la lu dgr kisah kembar mngembar tu..kah3

    ReplyDelete
  3. tu lah,, sibuk je,,haha

    klo sudi singgah la blog gua,,:D

    ReplyDelete