Translate

Sunday 21 August 2011

Satu Petang Berbuka Dengan Makwe

Sementara menunggu azan Maghrib dilaungkan, gua berborak kosong dengan makwe gua. Dari hal menanam padi hingga ke penanaman koko di Brazil. Kemudian makwe gua menegur jersi Manchester United yang gua pakai, gua kasitau ke dia yang jersi ini adalah milik satu pasukan bolasepak yang terhandal di dunia. Gua juga sempat menasihati makwe gua dengan mengatakan jika berkahwin dengan penyokong pasukan Manchester United, tidak ada impian yang tidak akan ditunaikan sambil gua berikan dia satu senyuman manis. Makwe gua angguk-angguk kepala. Teruja benar gayanya.

"Awak ada tinggal puasa tak?"

Gua lebarkan lagi senyuman gua hingga ke telinga. Untuk menunjukkan gua masih tenang dalam apa jua keadaan walaupun gua tak puasa saat berbuka dengan dia ketika ini.

"Ada jugak tinggal, gastrik." Gua beri alasan yang seringkali digunakan oleh orang malas puasa.

"Awak ni, kuat la sikit, gastrik pun tak boleh lawan, macam mana nak kawin nanti?" Makwe gua menduga. "Berapa hari tinggal?" Tanya makwe gua sambil melihat ke wajah gua. 

Ini yang gua paling lemah bila makwe pandang muka gua. "Dua hari jeeee."

"Betul ni, dua hari je?" Tanya makwe gua lagi sambil kerutkan dahi.

"Dua hari je tinggal, yang lain puasa separuh hari je," gua jawab dengan jujur dan diikuti dengan ketawa.

Azan maghrib berkumandang, kami berbuka puasa dalam keadaan tanpa sepatah kata. 

Selepas itu gua pun menghantar bekas makwe gua pulang, dan sebagaimana berakhirnya bulan ramadhan, berakhir jugalah hubungan gua dengan makwe gua.

No comments:

Post a Comment